CMB

 

Vervoer - Transport

Boten-Treinen-Vliegtuigen

Navires-Trains-Avions

 

Otraco Unatra

CMB

CMB BROCHURE 1954 VAN VOLGENDE CONGOBOTEN Albertville, Leopldville, Elisabethville, Baudouinville, Charlesville.

 

De rederij Compagnie Gantoise de Navigation was in 1886 de eerste Belgische rederij die actief werd tussen de Kongostaat en Belgie.

In 1910 vond een verschuiving plaats, Albert Thys hoofd van het koloniaal financieel imperium rond de Banque d'Outremer (later de Societe Generale), kon in overleg met nieuwe directeuren bij Elder Dempster een Belgische meerderheid van 60 procent verwerven. De Britten hielden 20 procent en enkele Duitse reders (waaronder opnieuw Woermann) controleerden samen de resterende twintig procent. De Duitser Walford werd agent. De Belgische rederij maakte met hen afspraken over de concurrentie, zo werd de eerste 60.000 ton lading uit Antwerpen naar Kongo automatisch voor CBMC gereserveerd. De lijndienst Antwerpen-Matadi werd snel weer hervat.

Tijdens de eerste Wereldoorlog kon CBMC op zijn Engelse aandeelhouders een beroep doen. De rederij nam haar intrek in het kantoor van Elder Demster in Londen en organiseerde een dienst tussen Congo en Liverpool. Na de wapenstilstand moesten de Duitsers als aandeelhouders verdwijnen. In 1919 werd het Duitse aandeel in Walford onder sekwester gesteld, en in bewaring

genomen. De belangen van CBMC werden toen vertegenwoordigd door het Agence Maritime Internationale (AMI) en de Banque d'Outremer als grootste aandeelhouder.

Aangezien Ufimar ook CBMC controleerde, was de overname niet onlogisch. De nieuwe Compagnie Maritime Belge (Lloyd Royal) was nu niet alleen actief van en naar Afrika, maar ook Noord en Zuid Amerika werd aangedaan. CMB bood ook vaarde ook naar het Verre Oosten en terug via de Amerikaanse westkust. De bediening van Congo bleef wel het belangrijkste.

Na de oorlog werd eerst de Congodienst hernomen, daarna de lijn op Noord-Amerika. In 1948 ging CMB weer Oost Afrika bedienen, omdat de Duitse concurrent Deutsche Ost-Afrika Linie (DOAL) daar was weggevallen wasv dit een meevaller en de CMB diende zo ook de belangen van de groep Societe Generale die de Union Miniere du Haut Kananga met haar belangrijke koperexport controleerde.

Links de foto met het monument voor de kantoren van de Compagnie Maritme Belge. Tijdens de oorlog 1939-1945 zijn twintig schepen van de CMB in dienst van Belgie en hun bondgenoten verloren gegaan.Achtenzestig officieren en tweehonderdzesentwintig matrozen zijn verdronken.

Na de oorlog werden ook de diensten van AMI uitgebouwd. AMI was meer dan alleen maar CMB's agent. Sinds 1938 tot 1973! verzorgde deze dochter de volledige commerciele uitbating van de vloot. CMB zelf hield zich alleen met de technische kanten van de zaak bezig.

In 1950 sloot AMI een akkoord met Sabena voor een zee, spoor en luchtdienst. AMI garandeerde dat de goederen binnen 30 dagen op de bestemming in Congo zouden arriveren.

Het transport tot Matadi gebeurde door CMB. Het laatste stukje ging via de lucht. Bij de opkomst van het vliegtuig nam CMB een aandeel in Sobelair, daarna in Sabena.

In het tweede deel van de jaren vijftig leed CMB onder de maritieme crisis. De rederij stond echter voor een nog veel zwaardere klap op 30 juni 1960 werd Congo totaal onvoorbereid onafhankelijk verklaard. Een maand later ging het reeds mis en startte een massale repatriering van de vele Belgen, waarbij niet alleen Sabena, maar ook de pakketboten van CMB een belangrijke rol speelden.

Ook in het jubileumjaar 1995 vielen er nog belangrijke beslissingen de havendochter Hessenatie kondigde haar besluit aan om in Zeebrugge te investeren en de lijnvaartdochter CMB Transport zou samen met Safmarine samenwerken. De honderd jaar oude lijnvaartactiviteiten krijgen zo een Zuidafrikaans kleurtje. Vroeger al Brits, Duits, Belgisch en Frans getint. De in 1951 in Belgie gebouwde pakketboot 'Charlesville' voer tot 1967 voor de Compagnie Maritime Belge. Het was een van de zeven pakketboten die CMB vlak na oorlog liet bouwen.

 
 
 
 

© Copyright 2015 Website by www.otraco- onatra.be

www.congo-1960.be