Vliegtuigen

 

In 1923 hebben de Belgische Staat, de kolonie en de Sneta de Société Anonyme Belge D'exploitation de la Navigation Aérienne (Sabena) gesticht, haar kapitaal bedroeg 20 miljoen. De kolonie geeft een ontvangstwaarborg tot het beloop van 80% van de nuttige last. De Sabena bezit acht driemotoren Handley-Page's en drie één motor vliegtuigen.

 

 

Vervoer - Transport

Boten-Treinen-Vliegtuigen

Navires-Trains-Avions

 

 

Otraco Unatra

 

Koning Albert stichtte in 1919 een studiecomité voor de luchtvaart in Congo, dat een lijn Leopoldstad naar Stanleystad voor watervliegtuigen exploiteerden. De onregelmatige dienst en het gebrek aan veiligheid waren de oorzaak dat ze door land vliegtuigen werd vervangen.

 

- Onze kolonie

( foto )Ze zijn daar! De triomfantelijke terugkeer van onze piloten in brussel.

vertrokken in Brussel op 9 maart 1926 per vliegtuig met de Reine Elisabeth richting Congo, de vliegeniers waren Georges Medaets, Jean Verhaegen en Jean Joseph Coppens. Na 12 dagen reizen en 14 haltes en bijna 9000 km kwamen ze aan in Leopoldstad.

 

- Le Patriote Illustré

foto van de drie helden toen !

Felicitaties ook van de koningin en prinses Marie-José.

 

- Le Patriote Illustr

Het begin van de luchtvaart in Congo

Luchtverbindingen.

De eerste proefvlucht van de burgerluchtvaart op de lijn Leopoldstad-Stanleystad had plaats op 15 februari 1920 (Sneta); na 30 maand proefnemingen werd op 23 mei 1923 de Sabena opgericht. De exploitatie begon in 1925. Naarmate grote, middelmatige en noodvliegvelden werden aangelegd, konden alle belangrijke centra per vliegtuig bereikt worden. In 1936 werd een regelmatige dienst tussen het moederland en de kolonie in bedrijf genomen. In 1938 werden op deze lijn Savoia Marchetti S 83-toestellen ingezet. Op het binnenlands luchtnet werden de Fokker VII, de Junker 52 en de Dove vervangen door de DC-3 en de DC-4. De binnenlandse lijnen in Congo en Ruanda-Urundi hebben een totale lengte van zowat 27.000 km.

In 1955 zijn de volgende toestellen in gebruik op de lijn België-Congo de Super DC-6, DC-6 B, en sedert 1 januari 1957 enkele DC-7 C.

Op het binnenlands net zijn dat DC-4 voor de rechtstreekse verbindingen tussen de grote luchthavens Leopoldstad, Coquilhatstad, Stanleystad, Usumbura, Luluaburg en Elisabethstad en de DC-3 voor alle andere diensten.

In het jaar 1955 hebben de vliegtuigen van de Sabena en de Sobelair op de lijn België-Congo 11.001.960 km afgelegd en 60.028 reizigers en 44.738.668 t-km goederen en post vervoerd. Tijdens dezelfde periode legde de Sabena op het Congolees net 7.348.361 km af, en vervoerde 94.795 reizigers en 17.877.129 t-km goederen, bagage en post.

In het jaar 1956 hebben de vliegtuigen van de Sabena en de Sobelair 11.738.595 km op de lijn België-Congo afgelegd en 71.836 reizigers en 51.017.345 t-km reizigers, bagage, vracht en post vervoerd.

Op het Congolees net legden de Sabena en Air-Brousse 7.770.955 km af en vervoerden 109.766 reizigers en 20.317.940 t-km vracht. Uit de ontleding van de cijfers voor 1955 en 1956 blijkt het toenemend belang van de luchtvaart naar en in Congo.

 

 

In de jaren 1950 werd op de lijn Brussel-Congo gevlogen met toestellen van de types DC-7C, Super DC-6 en DC-6A. De vliegtuigen maakten verscheidene tussenlandingen, zodat men de Sabena-lijn Brussel-Congo kan nemen te : Genève, Rome, Lissabon, Casablanca, Tripolis en Kano, met bestemming Leopold-stad; Rome, Athene, Tripolis, Kaïro en Khartoum, met bestemming Stanleystad en Elisabethstad. De meeste vliegtuigen hadden een toeristenklasse.

Tussenlandingen te Rome, Athene, Wadi Haifa, Khartoum, enz. Vooraf inlichtingen nemen omtrent de voorziene toeristische landingen. DC-4-toestellen. Prijs der biljetten bij vertrek uit Brussel was : Stanleystad, 17.360 FB; Bunia, 18.200 FB; Usumbura, 18.200 FB; Elsabethstad, 19.040 FB. In deze prijzen zijn de kosten voor overnachting en eetmalen tijdens de reis inbegrepen. Tijdens de toeristische tussenlandingen was een uitstap gratis aan de passagiers aangeboden.

Het aantal vluchten per week en de uurroosters verschillen naar gelang het seizoen. Het beste was vooraf inlichtingen in te winnen omtrent dagen en uren van vertrek.

regeling voor de zomer 1957 was, twee vliegtuigen vliegen van Leopoldstad door naar Johannesburg, volgens het toestel en de tussenlandingen, bedraagt de duur van de reis 15 tot 20 uren.

Brussel-Stanleystad en vice versa, gemiddeld 7 vluchten per week, duur van de reis was 15 u 40 minuten tot 18 u 30 minuten.

Brussel-Elisabethstad en vice versa, gemiddeld drie vluchten per week, duur van de reis was 21 tot 23 uren.

Johannesburg-Leopoldstad en vice versa, twee vluchten per week, waarvan een met een DC-7C en een met een DC4 duur van de reis was 4 u 45 minuten tot 6 uren.

Johannesburg-Elisabethstad en vice versa, een vlucht per week met een DC-4.

Nairobi-Entebbe-Usumbura en vice versa, met rechtstreekse aansluiting naar Lepoldstad en Bukavu met een DC-4 per week

Dar-es-Salaam-Albertstad-Usumbura-Bukavu en vice versa.

Een vlucht per week met een DC-3. Duur van de vlucht , 3 u tot Alberts 4 u 55 tot Usumbura, 7 u 15 tot Bukavu.

Loanda (Angola)-Leopoldstad en vice versa, twee vluchten per week in toeristenklasse, waarvan een met een DC-4 en één DC-3. Duur was lu50 of 2ul0.

 

 

 

 

 
 
 
 

© Copyright 2015 Website by www.otraco- onatra.be

www.congo-1960.be